Brev:
Hjælp til dagsplan og ammenedtrapning
31. oktober 2015
Alder:
8 mdr.
Hjælp til dagsplan og ammenedtrapning
Hej Helen
Først og fremmest tak for en fantastisk brevkasse. Den har været en stor hjælp som opslagsværk til mig som førstegangsmor.
Nu har jeg selv et spørgsmål, som jeg håber, du kan hjælpe mig med.
Min søn, Nor, på 8 måneder, er efterhånden ved at være en "stor dreng" - og han starter indkøring i vuggestue om god måneds tid.
Jeg er meget i tvivl om hans dagsplan i forhold til fast føde, mellemmåltider og amning. Hvornår/hvordan nedtrapper jeg bedst i min situation - og hvordan skaber jeg en alderssvarende dagsplan for ham.
Lige nu ser vores dage ca. således ud:
5.30 Nor vågner (jeg har af og til forsøgt at amme ham ved 5 tiden i håb om at han kan sove længere end 5.30. Det virker ikke)
6.30 Havregrød med lidt frugtmos og ammes efterfølgende
8.00/8.30tiden Nor falder næsten i søvn på puslebordet. Han lægges derfor til lur og sover alt mellem 40 min og 1,5 time
(vågner han tidligt får han lidt A38 el frugtmos som mellemmåltid)
10.30 tiden Grøntsagsmos med kød eller rugbrødshapsere. Dertil håndmad som skorpe el. agurk.
11.30/12tiden Middagslur (sover alt mellem 40 minutter og 1,5 time)
14.00 Ammes
15.00tiden Eftermiddagslur på typisk 30 minutter
17.15 Grøntsagsmos med kød + håndmad
18.45 Ammes til putning
19.00 Puttes til natten
22/23tiden Drømmemåltid
02.00tiden Ammes
05.30 Ny morgen starter.
Nor spiser fint. Jeg har derfor for nylig fjernet en amning efter frokosten. Jeg har nemlig tidligere ammet ham efter hvert måltid, fordi jeg gerne vil være sikker på, at han fik væske nok - og mælk nok.
Til sidst vil jeg lige nævne, at vi kæmper med Nors søvn om natten (mere om det i et andet brev). Han har ekstremt mange opvågninger. Amningen om natten hjælper mig til at få ham til ro bare bare 1 eller 2 gange af de mange opvågninger. Så jeg ved ikke, om det er godt/skidt at fjerne dem. Jeg hører meget gerne dit råd.
Jeg håber, du kan hjælpe!
På forhånd tak fra
Nors mor :)